Dňa 23. augusta predložili do parlamentu opoziční poslanci Martin Fronc (KDH), László Szigeti (SMK) a Ferdinand Devínsky (SDKÚ-DS) návrh nového školského zákona.
Ich aktivita je odpoveďou na zverejnenie legislatívneho zámeru ministerstva školstva. Na 13. parlamentnej schôdzi, ktorá sa začína zajtra, bude opozičný návrh zákona prerokovaný v prvom čítaní. Akú má šancu na úspech? Odpoveď na túto otázku bude zrejme viac vecou politických rozhodnutí ako odborného úsudku.
Preto si treba ešte pred slovným zápasom v poslaneckých laviciach položiť otázku inak – prijatie ktorej z prezentovaných noriem je väčšou šancou na úspech pre naše školstvo? Konzervatívny inštitút, ako jeden zo subjektov, ktoré sa pred vyše rokom podieľali na príprave návrhu školského zákona, ktorí teraz predložili opoziční poslanci, pripravil jeho porovnanie s legislatívnym zámerom ministerstva školstva, ktorý rezort zverejnil v júli tohto roku. Z výsledkov porovnania je zrejmé, ktorý z diskutovaných školských zákonov poskytne slovenským základným a stredným školám viac príležitostí na potrebné zmeny.
Opozičný návrh zákona je moderná legislatívna norma, ktorá umožňuje prebudovať náš školský systém v súlade s potrebami nielen učiteľov, žiakov a ich rodičov, ale aj budúcich zamestnávateľov absolventov škôl. Upúšťa od prílišných detailov a vzdelávanie v školách rieši iba v základných rámcoch. Tie sú postavené pevne a jednoznačne. Ponechávajú však dostatok priestoru na realizáciu dlhodobých zmien, ktoré pretvoria náš školský systém na flexibilný model, schopný prijímať spätnú väzbu od škôl, širších školských komunít a odbornej verejnosti.
Ministerstvo školstva avizuje v legislatívnom zámere opačnú snahu. Má v úmysle vytvoriť komplexný, detailne rozpracovaný zákon, ktorým chce v školskom systéme upevniť pozíciu štátu. Prechod na dvojúrovňový model rámcových a školských vzdelávacích programov bude iba formálny, školy veľa voľnosti pri tvorbe vlastných vzdelávacích programov nedostanú. Podľa slov ministra školstva netreba v legislatívnom zámere hľadať liberálne hodnoty, čo znamená, že rezort školstva neplánuje preniesť na školy viac kompetencií a zodpovednosti.
Naproti tomu opozičný návrh zákona je práve o vyvážení kompetencií medzi centrálnou autoritou a školami. Jeho ústredným motívom je decentralizácia školského systému v rovine obsahu vzdelávania. Do školského systému vnáša nové princípy slobody, subsidiarity, participácie a konkurencie, ktoré sa týkajú všetkých zúčastnených v procese vzdelávania. Nový školský systém je navrhnutý tak, aby sa v ňom spomínané princípy uplatňovali vo vzájomnom súlade.
Voľnosť a sloboda je vyvážená premysleným systémom bŕzd a protiváh, ktorý vytvára v systéme transparentné a spravodlivé pravidlá. Téma reformy vzdelávania sa v rukách politikov často mení na nástroj politického boja. Aj to je dôvod, prečo na Slovensku čakáme na reformu školstva už bezmála dvadsať rokov. Je najvyšší čas začať riešiť problémy nášho školstva nie politicky ale odborne a z rôznych reformných návrhov, ktoré sa verejnosti predkladajú, podporovať tie, ktoré dávajú najväčšie šance našim deťom.
Prezentácia porovnania opozičného návrhu nového školského zákona s legislatívnym zámerom ministerstva školstva je voľne dostupná na stiahnutie tu.
Zuzana Humajová
Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika
V Bratislave dňa 10. septembra 2007
Mediálne výstupy:
10. september 2007
KI: Dve tváre nového školského zákona (Tlačová správa)
infoNET.tv: Videozáznam tlačovej konferencie KI (1. časť, 2. časť)
Sme.sk/SITA: Podľa Humajovej je opozičný návrh školského zákona lepší
TA3: Analytici odmietajú návrh školského zákona
Sme.sk/TASR: Opozičný návrh školského zákona ide zajtra do prvého čítania
TA3: Školský zákon chce meniť minister aj opozícia
Slovenský rozhlas: Porovnanie školských zákonov (minutáž 06:40 až 08:10)
13. september 2007
Sme.sk/SITA: Poslanci začali rokovať o opozičnej novele školského zákona
14. september 2007
Sme.sk/SITA: Nový školský zákon musí podľa Devínskeho motivovať
TA3: Poslanci rokovali o školskom zákone
Sme.sk: Návrh školského zákona by podľa opozície mali posunúť do druhého čítania