Nezodpovedný rozpočet

December je nielen časom obdarovávania blízkych darčekmi z vlastných peňazí, ale i časom, keď politici oživujú ilúziu rozdávania darčekov z cudzích peňaženiek. Aj Igor Matovič sľubuje štedrú „pomoc ľuďom“ z peňazí, ktoré nemá, na úkor tvorcov ekonomických hodnôt a daňovníkov.

Ani dlhová brzda ho nezabrzdila predložiť rozpočet s veľkými nekrytými výdavkami na spotrebu. Na budúci rok naplánoval až 8 miliardový deficit verejnej správy. Čiastočne ho tvoria dotácie pre vysoké ceny energií bez konkretizácie použitia a opodstatnenosti. A to sa kvôli Memorandu vlády so Slovenskými elektrárňami o strope ceny elektriny pre domácnosti do rozpočtu nedostali a deficit nezvýšia skryté dotácie. Plánuje tiež takmer 6 miliardové sekery na ďalšie dva roky.

Hádže tým na daňovníkov do budúcnosti veľkú zaťaž, ktorú ešte navýšia rastúce úrokové výdavky. A bez umelo nízkych úrokov je verejný dlh väčším rizikom. V budúcom roku sa zvýši o 6,3 miliardy eur a oproti roku 2019 vyskočí o 25,5 miliárd eur. V pomere k HDP sa v roku 2023 zníži, zostane však v najvyššom pásme dlhovej brzdy a začiatkom mája 2023 začnú pre vládu platiť také sankcie ako zostavenie rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026 s nerastúcimi výdavkami a vyrovnaným hospodárením a požiadanie o vyslovenie jej dôvery v parlamente. Rozpočet na ne nereaguje.

Chýba aj ozdravný a úsporný plán verejných financií, opatrenia na znižovanie dlhu podľa dlhovej brzdy a zavedenie výdavkových limitov. Limity nie sú v rozpočte napriek platnej legislatíve a záväzkom voči EÚ. Politici nemajú motiváciu ich zaviesť. Brzdili by ich v prejedaní rastúcich daňových príjmov a prijímaní populistických výdavkov.

Veľké sekery sa odvíjajú od politického hladu po verejných výdavkoch a väčšom rozhodovaní. V tomto roku sa za desaťročie zvýšia o 20 miliárd eur. Majme to na pamäti pri posudzovaní kvality verejných služieb a návrhov na vyššie výdavky a dane. Verejné výdavky majú v budúcom roku narásť až o 9 miliárd eur. Dvihne ich aj rast počtu zamestnancov verejnej správy a mzdových výdavkov na nich. Oproti rozpočtu ich má byť o 7350 viac, z toho o 4756 v územnej samospráve. Mzdové výdavky vyskočia o 1,1 miliardy eur. Na rast výdavkov zatlačí aj zvyšovanie plošných sociálnych dávok typu rodičovského dôchodku a „rodinného“ balíčka.

A nekryté výdavky majú čiastočne kryť vyššie dane, napríklad zvýšenie a rozšírenie odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach. To zvýši náklady vybraných podnikateľských subjektov, ceny ich zákazníkov a daňové bremeno.

Ani Igor Matovič však nie je Mikuláš rozdávajúci darčeky. Jeho neúsporný, výdavkovo expanzívny a proinflačný rozpočet s veľkými sekerami prehĺbi podstatu problémov verejných financií, rozsah a vplyv štátu a dlhodobo poškodí ľudí. Je nezodpovedný. Potrebujeme opak – viac fiškálnej, politickej a najmä osobnej zodpovednosti.

Autor je riaditeľ a ekonóm Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika.

Článok bol pôvodne publikovaný v týždenníku .týždeň dňa 9. decembra 2022.

Navigácia