Ústredným motívom pre realizáciu programu ESO – efektívna, spoľahlivá a otvorená štátna správa, ohláseného v apríli 2012 Ficovou vládou, bolo, aby si občan a podnikateľ mohol vybaviť väčšinu požiadaviek v styku so štátnou správou jednoducho a s minimálnymi nákladmi.
Nasledujúce riadky sú o tom, čo zažije občan pri riešení niektorých životných situácií v rámci „najväčšej reformy štátnej správy po roku 1989,“ ako ESO titulujú zodpovedný minister vnútra Robert Kaliňák a premiér Robert Fico. Reformovanú štátnu správu si užijete do sýtosti, ak sa podujmete na takú banálnu vec, ako je zmena trvalého pobytu.
Ak nepatríte medzi tých pár desiatok tisíc ľudí, ktorí už disponujú čipovým občianskym preukazom, prvé kroky vás vedú na ohlasovňu obecného či mestského úradu v mieste, kam ste sa presťahovali. Preukážete sa občianskym preukazom a k nahliadnutiu od vás budú požadovať i list vlastníctva k nehnuteľnosti, na adrese ktorej mienite pobyt nahlásiť. Prečo, keď kataster je dostupný online, nevedno. Bolo by skvelé, a v 21. storočí aj úplne normálne, keby týmto jedným ohlásením, ktoré z obce putuje do centrálnej evidencie obyvateľov, vaše povinnosti a strasti so zmenou adresy vášho pobytu skončili. Ale kdeže, vaše putovanie úradmi sa len začína.
.kvôli adrese na kuse plastu
Čaká vás návšteva polície v okresnom meste. To preto, lebo ste povinní vymeniť si občiansky preukaz. Napriek tomu, že máte svoje jedinečné rodné číslo a každý preukaz má svoje identifikačné číslo, ten najnovší dokonca v sebe nesie čip, musíte absolvovať zbytočnú cestu do okresného mesta kvôli žiadosti o vydanie nového kusu plastu, a o pár dní aj druhú zbytočnú cestu kvôli jeho prevzatiu. A to len preto, lebo z nejakého absurdného dôvodu tá kartička nesie na zadnej strane vyobrazenú informáciu o adrese trvalého pobytu. Nehovoriac o tom, že všetky podstatné informácie o čomkoľvek, čo i len o obyčajnom jogurte, dnes dokážete získať z čiarového kódu alebo naskenovaním QR kódu bežným mobilom. Chápete?
Ak ste vlastníkom auta, čaká vás ďalšia zbytočná návšteva polície. To preto, lebo ste povinní vymeniť si technický preukaz. Aj ten má, podobne ako občiansky, svoje jedinečné číslo, a ten najnovší aj čip. Avšak, tak papierová ako i plastová (čipová) verzia techničáku, nesie v sebe, úplne zbytočne, vyobrazenú aj adresu trvalého pobytu. A túto informáciu treba aktualizovať. Bude vás to stáť nielen príslušný poplatok, ale i hodiny čakania na príslušnom dopravnom inšpektoráte.
Aby sme nezabudli, aj na aute samotnom máte identifikačný znak v podobe evidenčného čísla vozidla. A ešpézetky treba vymeniť, ak ste sa presťahovali do iného okresu. Vie niekto, prečo by ste si nemohli nechať pôvodnú značku začínajúcu dvomi písmenami identifikujúcimi okres vášho predchádzajúceho trvalého pobytu?
Novinkou v evidencii motorových vozidiel je možnosť využitia elektronických služieb na portáli ministerstva vnútra. Prostredníctvom nich si motoristi môžu splniť evidenčné povinnosti bez nutnosti navštíviť dopravný inšpektorát. No, nie celkom. To platí, len ak nemusíte fyzicky – zbytočne – vymeniť ešpézetky a máte najnovší občiansky preukaz s aktivovaným čipom a čítačkou.
.elektronicky? Zabudnite
Ak ste živnostník, a auto ste mali prihlásené na IČO, tak projekt elektronizácie národnej evidencie vozidiel, ktorý odčerpal z eurofondov a štátneho rozpočtu 40 miliónov eur, je vám ako služba úplne nanič. Nepomôže vám ani čipový preukaz, lebo systém nie je schopný identifikovať, že vy ako občan a vy ako živnostník ste jedna a tá istá osoba.
Ak ste živnostník a meníte i miesto podnikania, ste povinní túto zmenu nahlásiť na živnostenský odbor okresného úradu, ktorý o tom vyhotoví úradný záznam. Tento papier musíte predložiť na dopravnom inšpektoráte k žiadosti o zmenu v evidencii vozidiel, keďže Kaliňákova polícia s Kaliňákovými okresnými ESO-úradmi elektronicky zjavne prepojená nie je.
Zbytočným vybavovaním plastových kartičiek ešte stále nie ste na konci. O zmene trvalého pobytu by ste mali informovať kataster. Prečo to za vás neurobí štát cez centrálnu evidenciu obyvateľov? Nevedno. Rovnako o zmene musíte informovať sociálnu poisťovňu, a to priamo alebo prostredníctvom zamestnávateľa, ak ste zamestnancom. Ani sociálna poisťovňa nie je, ani napriek miliarde eur vyčlenenej na informatizáciu z eurofondov a štátneho rozpočtu v rámci končiaceho programovacieho obdobia 2007-2013, prepojená na centrálnu evidenciu. Informovať musíte tiež zdravotnú poisťovňu.
Ak ste klientom súkromnej zdravotnej poisťovne, elektronicky môžete s poisťovňou komunikovať funkčne, bez problémov, doslova na pár klikov. A, keďže preukaz poistenca nenesie na sebe zbytočnú informáciu o adrese trvalého pobytu, netreba ho ani meniť. Bodaj by si taký prejav odporu verejnosti, ako nenávidená finančná skupina vlastniaca danú zdravotnú poisťovňu, raz vyslúžila aj štátna správa za svoje „služby“.
ESO nie je esom. Napriek pekným rečiam o službách pre občanov a podnikateľov stále platí, že ESO je v prvom rade a najmä projektom znamenajúcim opätovnú centralizáciu miestnej štátnej správy do okresných úradov, aké sme tu mali za Mečiara. A tiež platí, že zavádzanie e-governmentu na Slovensku je jeden nekoncepčný, neflexibilný mnohými tunelmi pretkaný chaos, ktorým sa papierová byrokracia presúva do takmer identickej elektronickej podoby. Ďalšia z radu premárnených šancí, základných to stavebných kameňov aktuálne tkanej nite príbehu tejto krajiny.
Autor je analytik KI.
Článok bol publikovaný v týždenníku .týždeň 32/2015 dňa 3. augusta 2015.