Z pohľadu učiteľov sa ako ťažiskový javí „problém ako zaujať dnešné deti“, od ktorého sa odvíja mnoho ďalších problémov. Od veľkého počtu žiakov v triede, cez učebné pomôcky, neexistujúcu výmenu skúseností a metodickú pomoc, až po učebné osnovy a kvalitu absolventov pedagogických vysokých škôl. To celé je zarámcované jednak zastaranosťou materiálno-technického vybavenia škôl a financovaním školstva samosprávami a jednak dlhodobou absenciou koncepcie vzdelávania. No azda najdôležitejším problémom, na ktorý učitelia poukazujú, je nízky status učiteľa, jeho slabé morálne ohodnotenie a vôbec nízka hodnota vzdelania v spoločnosti.
Štúdiu Reforma školstva v spoločenskom kontexte vo formáte PDF nájdete tu.
Obsah štúdie:
Peter Zajac
Úvod
Zuzana Humajová
Etapy rozvoja slovenského školského systému
Zuzana Humajová
Rozdelenie kompetencií v systéme spravovania škôl
Peter Gonda, Zuzana Humajová, Jaroslav Lindák
Stručná charakteristika systému financovania
Zuzana Humajová, Branislav Pupala
Podoby školskej reformy
Marian Timoracký
Hodnota vzdelania v slovenskej spoločnosti – výsledky prieskumu
Príloha na stiahnutie: Socio-kultúrny kontext vzdelávania
Martin Kríž
Dôvody a ciele kurikulárnej transformácie
Martin Kríž
Niekoľko postrehov k prebiehajúcej kurikulárnej transformácii
Martin Kríž
Ako zachrániť reformu?
Ďalšie informácie súvisiace s témou reformy vzdelávania nájdete na: www.noveskolstvo.sk